CSR methode ©

Chronische stress & burn-out coaching

Stress is gezond, maar niet altijd

Stress is een aanpassingsmechanisme in je lichaam, dat ervoor zorgt dat je meer energie en focus krijgt. Dat gebeurt als je gaat fietsen, tuinieren, de trap op loopt, een email stuurt, een probleem oplost en ga zo maar door. Kortom: stress is niet slecht, het is een gezonde aanpassingsreactie van ons lichaam waar je de hele dag profijt van hebt.

Om veerkrachtig te blijven moet je dagelijks je energie weer aanvullen. Zoals je de batterij van je telefoon ook op de oplader legt. Je laadt het meest op tijdens je slaap, maar ook even rusten of lekker ontspannen dragen daaraan bij. Zo ben je weer helemaal klaar voor nieuwe activiteiten.

Wanneer het echt mis gaat…

Als je langere tijd teveel inspant en te weinig ontspant en dus niet goed ‘op laadt’, loopt je ‘batterij’ leeg. Je wordt dan steeds vermoeider. Dit proces versterkt zichzelf, omdat je lichaam je helpt door extra stresshormonen aan te maken, zodat je toch meer energie krijgt om de taak of inspanning te plegen.

Als dit proces langdurig plaats vindt, dus veel inspanning en te weinig herstel, raakt je lichaam op den duur zo gewend aan die chronische ‘overdrive’, dat je slechter tot rust kunt komen. Het wordt moeilijker om je weer op te laden. Zo ontwikkel je stressklachten, met als symptomen vaker ziek zijn, somber worden, angstig zijn, nergens meer zin in hebben. Als je zoveel klachten hebt dat je thuis en op je werk niet meer goed functioneert, ben je overspannen. Je hebt dan een paar maanden veel rust nodig voordat je je taken weer kunt oppakken. Als je echter in de ‘overdrive’ blijft staan, kun je op een gegeven moment niet meer. Dan heb je een burn-out.

CSR methode ©

De CSR methode © is een wetenschappelijk onderbouwde en effectieve methode voor het stoppen en het terugdraaien van het proces waarbij je chronische stress ontwikkelt: Chronische Stress Reversal. De aanpak bestaat uit drie fasen waarin de roofbouw die je pleegt, gestopt wordt en er gewerkt wordt aan herstel van vitaliteit. Bovendien richt de methode zich op het ontwikkelen van zelfmanagement, zodat je leert hoe je ook op de langere termijn een goede balans kunt houden tussen inspanning en herstel.

De frequentie van de gesprekken is in fase 1 hoog: wekelijks of tweewekelijks. In fase 2 eens in de drie weken. In fase 3 is het belangrijk dat er iemand is die aanspreekpunt is op het werk en vinger aan de pols houdt. Als zo iemand ontbreekt, is er nog wel contact nodig.

Meer info: www.crscentrum.nl